lauantai 25. heinäkuuta 2015

Ohjaajan juoksutreenit

Ollaan nyt käyty kaksi kertaa Maple Yard kennelin porukan kanssa treenaamassa mäkijuoksua ja juoksutekniikka Porvoon laskettelurinteillä.

Varsin mieltä hivelevän arvion myötä - kiitos varhaislapsuuteni yleisurheilijana - juoksutekniikkani on hyvä ja kunnossa, mutta ruuti puuttuu erityisesti lähdöistä. Annan muille paljon tasoitusta hitaalla ja tehottomalla liikkelle lähdöllä.

Asiahan ei parane kuin treenaamalla. Pyysin siskoani valmentajakseni ja suuntasimme juoksuradalle. Siskoni on opiskellut itsensä luisteluvalmentajaksi, mutta nopea voimantuotto ja räjähtävä voima ovat tuttuja käsitteitä myös luistelunmaailmasta.
Tänään treenasimme nopeaa voimantuottoa. Harjoituksissa on tarkoitus tehdä lyhyitä mahdollisimman nopeita toistoja ja palautua niistä pitkään. Eli itse suoritus kestää n. 5 - 10 sekunttia, josta sitten palaudutaan 2 - 4 minuuttia. Hengästyminen, hiki ja maitohapot eivät ole siis tavoiteltavia asioita näissä harjotuksissa.

Ensin teimme 5 x 15 m pikaspurtteja. Kellotimme samalla aikoja, jotta saatiin minut varmasti tekemään maksimitasolla töitä.


Tämän jälkeen teimme "luisteluhyppyjä", ensin 2 x 10m matka ja sen jälkeen vaihdoimme vain 8 hyppyyn x 3 paremman tekniikan aikaan saamiseksi. Tarkoituksena taas oli mahdollisimman nopea ponnistusvaihe.



Seuraavaksi kehitimme pohjelihasta tasajalkahypyillä. Hypyt piti jälleen suorittaa mahdollisimman nopealla ponnistuksella, yksi hyppy kaikkineen vaiheineen sai kestää korkeintaan sekunnin. Tavoitteena oli ilmalennon aikana suoristaa jalat täysin suoraksi, mutta laskeutua kuitenkin taas polvenjouston kanssa aina 90 asteen kulmaan. Jossei liikkeeseen keskittynyt meinasi hypystä tulla vain kiukkuista tasajalka hyppelyä ilman polven joustoa. Toistoja oli 10 x 5.



Tämän jälkeen teimme telemark hyppyjä nopealla temmolla. Toistot 6 x 5 (eli 3 hyppyä per jalka).
Huomasin, että keskivartaloni tarvitsee vahvempia lihaksia. Hyppyjen aikana tasapaino meinasi jatkuvasti horjahtaa minne sattuu!


Näiden teknisten voimankäyttö harjoitteiden lisäksi minun pitäisi rientää salille  kasvattamaan lihasvoimaa erityisesti reisiin. Suurten painojen nostelu kehittäisi nopeaan lähtöön tarvittavaa voimaa. Kuntosali ei vain insiroi minua liikuntaympäristönä juuri ollenkaan! Jos vaikka painava kahvakuula ajaisi samaa asiaa..?

Treenin päätteeksi juoksin kerran 50m pikamatkan aikaan 3,4 sekunttia. Aika mitattiin käsipelin ja kello käynnistettiin kun itse sanoin "hep". Olen vähän itsekkin hämmentynyt kuinka hidas olen reagoimaan toisen sanomaan n - y - t NYT lähtökäskyyn. Reaktioaikani on varmaan jotain 2 sekunnin luokkaa!!! Lisäksi siskoni sai älynväläyksen, että käytän samaa sanaa itselleni mitä agilityssä annan koiralle liikkelle lähdön merkiksi. Tällöin ehdollistan myös itseni lähtemään liikkeelle/toimimaan kun sanon "tule". Hauska ajatus ja varmasti otan käyttöön!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti